El passat 1 d’octubre el
Govern va donar el vistiplau al nou pla d’homogeneïtzació a les vies de peatge de
la xarxa de la Generalitat. El pla consisteix en un descens de les tarifes
a la C-32 al
Garraf i al Maresme entre el 10% del Maresme Sud, entre Montgat i Mataró i el 30% del peatge al tram Castelldefels –
Sitges als vehicles lleugers.
La causa: els darrers
anys, el trànsit ha experimentat un descens considerable a les carreteres
catalanes i especialment a les autopistes. Així doncs, amb el pla
d'homogeneïtzació dels peatges la circulació per les autopistes catalanes
creixerà gràcies a la rebaixa de les tarifes.
L’excusa: major
equitat territorial, equiparar territorialment el preu per quilòmetre de peatge.
Un argument que no s’aplica en abaratir els preus de l’autopista més cara
d’Europa, l’autopista Terrassa-Manresa, per reduir la sinistralitat a la saturadíssima
carretera C-55.
La raó última: Equilibrar
els comptes de les concessionàries (Invicat i Aucat, totes dues d’Abertis) en
detriment de l’ús del transport públic als dos corredors metropolitans que
tenen major quota de transport públic, i si no n’hi ha prou amb la mesura
aconseguiran que s’allarguin les concessions com s'ha fet habitualment.
El parany:
l’establiment d’un canon anual que es destinarà al manteniment i millora del
sistema de transport públic quan el pla reduirà els usuaris del transpot públic
en aquests corredors.
Com opera el
mecanisme pervers de la reducció del peatge sobre el transport públic?
Els corredors afectats pel pla del govern són els que tenen
una quota de transport públic més elevats de Catalunya deguts a que els serveis
ferroviaris tenen un temps de viatge força competitiu en relació amb el temps
de viatge per carretera i unes freqüències força raonables. El preu elevat de
les autopistes actua com element afavoridor del transport col·lectiu (el 2010 Barcelona
– Garraf: 56% quota TP i Barcelona – Alt Maresme: 41% quota TP) Uns
percentatges que la crisi segurament hauran fet augmentar. Si es redueix tan
significativament el preu del peatge, molts usuaris optaran pel vehicle privat.
Queden molt lluny les declaracions dels plans territorials i
de mobilitat en els quals s’afirmava que
els peatges han de ser una eina de
gestió per afavorir el transport públic, que els actuals governants
ignoren.
Trens
plens, autopistes buides, estalvi energètic i reducció d’emissions de Gasos d’Efecte
Hibernacle. Masses bones notícies per nosaltres i per la sostenibilitat. El
govern es preocupa per equilibrar els comptes d’Abertis amb una pírrica
compensació del canon que pagaran per la “millora del transport públic” i quan
els convingui allargaran la concessió. Així és com entenen els nostres governants la promoció del
transport públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada